Żywiec wybrał autobusy chińskiego producenta Yutong. Do miasta ma trafić sześć pojazdów elektrycznych wraz z ładowarkami. Mimo że oferta Yutonga nie mieściła się w budżecie zamawiającego, to dodatkowo pokonała tańszą konkurencję.
MZK w Żywcu chce zakupić sześć niskopodłogowych autobusów elektrycznych o długości od 11,8 do 12,2 metra. Wraz z pojazdami dostarczone mają zostać trzy dwustanowiskowe ładowarki oraz jedna mobilna.
Zainteresowanie przetargiem było spore, bo zgłosiły się cztery firmy. Co ciekawe, w postępowaniu nie wybrano wcale najtańszej oferty. Wygrała propozycja firmy Busnex, która w Polsce dostarcza autobusy Yutong, z kwotą 20,1 mln zł. Co więcej, oferta ta wykraczała nawet poza budżet zamawiającego, który przygotował na to zadanie 18,45 mln zł. Busnex pokonał w przetargu tańszego Karsana (18,14 mln zł), Irizara (19,48 mln zł) oraz droższego Solarisa (20,22 mln zł).
O wyborze najkorzystniejszej oferty w 60 proc. decydowała cena oraz w 20 proc. długość gwarancji na baterie, pojazd, perforację elementów nadwozia i szkielet kratownicy nadwozia, a także w 20 proc. parametry techniczne. Oceniano takie elementy jak materiał elementów konstrukcyjnych szkieletu nadwozia, liczbę miejsc siedzących, zastosowanie silnika centralnego, liczbę foteli dostępnych z poziomu niskiej podłogi, wysokość autobusu, rodzaj zawieszenia, zużycie energii, zasięg pojazdu.
Żywiec zakupi sześć autobusów elektrycznych oraz ładowarki ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności. Wskazano, że dostawa i montaż ładowarek ma się odbyć do 30 grudnia 2025 roku. Pierwsze dwa autobusy mają dotrzeć do Żywca do końca stycznia 2026 roku. Kolejne dwa przewidziane są do końca lutego, a ostatnie dwa pojazdy – do końca marca 2026 r.
W zamówieniu określono długość autobusów w przedziale od 11,8 do 12,2 metra oraz wysokość maksymalną do 3,4 metra. Pojemność ma wynosić co najmniej 75 osób. Dla co najmniej 28 pasażerów ma zostać zapewnione miejsce siedzące. Wejście do autobusów mają zapewnić trzy pary podwójnych drzwi. Pierwsze drzwi mają być otwierane do wewnątrz, a pozostałe na zewnątrz.
Autobusy mają być napędzane silnikiem lub silnikami o mocy umożliwiającej osiągnięcie przez pojazd prędkości co najmniej 50 km/h przy maksymalnej liczbie pasażerów w czasie max 25 sekund. Moc silnika określono na minimum 150 kW lub 120 kW w przypadku dwóch silników zamontowanych w piastach kół. Pojazdy mają zostać wyposażone w system odzyskiwania energii w trakcie hamowania. Pojemność energii baterii nie może być mniejsza niż 420 kWh. Wykonawca musi zadeklarować minimalny zasięg autobusu do 250 km. Zamawiający wymaga ponadto dwóch gniazd plug-in zlokalizowanych w przedniej części autobusu w jego bocznych ścianach, po prawej i lewej stronie.
Nie zabraknie w autobusach systemu informacji pasażerskiej, klimatyzacji części pasażerskiej i kabiny kierowcy, ogrzewania oraz standardowo monitoringu. Zamawiający zadbał także o montaż systemu zliczania pasażerów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.